woensdag 6 juni 2012

dobberplezier...



Gisteren er nog even op uit geweest. De laatste dag die het KNMI ons voorlopig gaf met nog enigszins redelijk weer. Een paar ruisvoorntjes gevangen. De kleine jongens maar... vis is vis, nietwaar? En die kleine ruisertjes zijn ook al prachtig om te zien.

 Het was werkelijk heerlijk om buiten te zijn. En kijk nu eens... regen, regen en nog meer regen!

Gelukkig heb ik mijn nieuwe vlokdobbertjes (in aanbouw) gisteren voorzien van een eerste coating. Piepschuim opgelost in thinner. Dat geeft een mooi hard en waterbestendig laagje. Geen werkje voor binnenshuis gezien de ongezonde dampen. Nu nog schilderen... het is er goed weer voor!
Ik zal af en toe hieronder een paar fotootjes plaatsen van de resultaten van mijn huisvlijt.

Vanavond is er gelakt (Epifanes, blanke bootlak) maar niet na ze eerst gesigneerd te hebben:


Vrijdag 8 juni: Alles gepolijst met waterproof schuurpapier (korrel 1000) en opnieuw gelakt...


Daarna heb ik de buisjes van stevig kunststof ingelijmd. Dat gaat prima met "Zap-A-Gap" een watervaste (!) secondenlijm.  Vervolgens de  bovenzijde van de dobbers licht opgeschuurd en met een goede grondlak wit gemaakt...


Daarna kan de fluo-oranje laag worden aangebracht. Altijd wit eronder want dat ziet er véél beter en helderder uit. De fluo-verf die ik gebruikte (Jenzi) vind ik erg dik en vloeit niet mooi. Ik ben er zélf niet tevreden over en 't is wat mij betreft z'n € 5,95 niét waard! De fa. Jenzi geeft geen informatie op hun website over de basis van de verf, droogtijden, evt. verdunning etc...


Ik heb er vijf gelakt maar ben even gestopt vanwege het resultaat. Morgen ga ik even wat laten zien aan de winkelier die mij de verf verkocht. Ben benieuwd naar de reactie.
Inmiddels heb ik wat opgezocht en een alternatief zouden de Motip spuitbussen kunnen zijn (Halfords).

Natuurlijk heb ik de gelakte dobbertjes wel even aan een kleine test onderworpen. Het eerder vastgestelde loodgewicht van 1,8 gram blijkt na de laklagen nog steeds accuraat.

het begin is er!


Inmiddels ben ik met de verf teruggeweest. Het enige commentaar wat ik kreeg (en dat was wel terecht) dat het wit onder de fluolaag nog wel wat dekkender mocht. Dat heb ik gedaan maar ook daarna was ik nog niet tevreden met het resultaat.
Ik ben aan het experimenteren met hoogwaardige hoogglansverf. Voorlopig is dit de tussenstand. Macro's zijn overigens genadeloos; ze tonen elk foutje aan ;(  









4 opmerkingen:

  1. Zien er goed uit Ben. Welke kleur krijgt de antenne? En zit daar een gedachte achter?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor het compliment, Boudewijn.
    Een antenne is er niet echt bij een vlokdobber, zoals jij ongetwijfeld weet. Eén van de voordelen van deze dobbers (bijna niet kunnen vastraken in riet e.d. zou anders weer verloren gaan). Vaak laat men een stukje van het buisje wat door de dobber heen loopt naar buiten lopen. Dat vind ik zelf minder mooi en ik twijfel aan de functionaliteit. In dit geval krijgt de bovenkant een goed zichtbare fluo-oranje kleur. Verf van Jenzi (gekocht bij de fa. Schreiner). Belangrijk want op ruisvoorn vis ik vaak op een afstand van 15 meter of meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gaaf Ben, dobbertjes maken aan het Twiske, wat is er mooier!
    Ze zien er perfect uit, maar wat wil je, een vakman op houtbewerking, en een vakman op vis gebied.
    Ik heb laatst een rondje Twiske gedaan zonder te vissen, hengeltje was wel mee. Maar ik heb alleen voorns lopen voeren, veek grote zeelt gespot, paaiende karpers in de zwemplasjes, en in het kraakheldere water turen naar alles wat groeit en bloeit. Zonder te vissen 12 km genieten heerlijk. Ik kan me voorstellen dat je werkplaats tegenwoordig aan het Twiske is.

    groet,
    Bas

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ben,
    Leuk je vandaag gesproken te hebben in de tackleshop. Toevallig mede sportvisbloggers. Zijn leuke blogs man! Die dobbertjes zijn wel tof! Daar gaat die harder wel mee uitkomen.
    Hier heb je mijn blogadres: http://linkerflanken.blogspot.com. Goed ga me nog als volger bij je aanmelden, maar moet nu echt effe voeren.
    Groet,
    Andres

    BeantwoordenVerwijderen