maandag 13 september 2010

Dagen mét schubben!



Tja...ik weet niet wat dat is, de laatste tijd; ik hoef maar met een hengel aan de slag te gaan of er begint spontaan vis aan te hangen...
Niet dat het altijd van die grote jongens zijn - alhoewel ik niet mag klagen - maar vis vang ik! En dat is leuk.

Verontschuldigingen aan mijn groeiende lezersschare dus. Voor diegenen die dachten dat er alleen maar georeerd zou worden over visloze dagen in een troostend zonnetje met sigaar en buitenmaaltijden; u komt bedrogen uit!

Zaterdag was 't weer zo ver. In een leuk klein jachthaventje heb ik mij een beetje bekwaamd in het zogenaamde "dropshotten"; een oude vistechniek in een nieuw jasje.

Ik herinner mij de 70'er jaren waar wij de baarzen in het Hoornse Diep het leven zuur maakten met onze stukjes ingeknipte ventielslang op een blauwe aberdeenhaak gemonteerd. Een wartelloodje op de bodem om 't spul op z'n plaats te houden.
Soms probeerden we zelf iets met kleurtjes maar simpel was 't! En vangen! Tjongejonge zeg!

Als ik nu zulke baarzen en in die aantallen zou vangen als toen...ach!
We waren jong en beseften niet hoe bijzonder het was; tot vervelens toe baarzen vangen van ver in de 30 cm, sommigen over de 40.
Tuurlijk, ze worden nog gevangen. Groter ook nog wel. Maar in die aantallen? Ik heb het in ieder geval niet meer meegemaakt.

Hoe anders is het nu; de dropshottechniek wordt als een nieuwe vismethode aangeprezen, speciale hengels blijken hiervoor nodig (geloof het maar niet!), en kasten vol met de meest wilde kleuren shadjes liggen voor het grijpen.
Natuurlijk probeer ik ook wel uit. Maar waar begin je? Wat is nog functioneel en waar begint de waanzin van de marketingmachine van visland?

Ieder mag die grens voor zichzelf bepalen natuurlijk, maar wel goed om 's over na te denken.

Mijn visdagje was in ieder geval een fijne. De baarsjes en baarzen deden het weer best. Ik gebruikte een 3 grams spinhengeltje met wat dyneema + 20/00 fluorcarbononderlijntje. Ik heb wat kleine shadjes uitgetest maar er was één overduidelijke favoriet deze dag:


Grappig, al na één dag heb ik een groot vertrouwen in dit mini-shadje.
Het gaat vast en zeker vaker mijn haak versieren als baarsverleider.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten