zaterdag 4 september 2010

Na gedane arbeid...


Is het goed vissen. Zo blijkt in ieder geval.
Waar ik de laatste weken geen tijd en energie over had heb ik nu plots een hele week om te vissen. Heerlijk!

Al een tijdje stond het op het programma om vriend Harry eens te bezoeken. We schrijven regelmatig op hetzelfde forum en hadden elkaar alleen nog maar op de "digitale snelweg" ontmoet. Zaterdag 28 augustus komt daar verandering in; Harry organiseert een uitje voor de "Lichtervissen-mannen". Door allerlei omstandigheden kunnen andere forumleden niet komen zodat het een onderonsje wordt.

Een uitje op de Broekbeke te Geesteren is het doel. Een zgn. "forellenput".

Ooit, in een grijs verleden heb ik wel eens op een dergelijke vijver gevist. Dat was in België en op vakantie. Ik kon toen geen viswater in de buurt vinden en heb mij toen maar tot deze visserij gewend. Dat was indertijd een échte dag zonder schubben. Uiteindelijk ben ik toen mistroostig naar huis gefietst met een gerookte forel voor thuis en wat Belgisch bier achter de kiezen ter vertroosting, zwerend dat ik me nóóit, nee nóóit en te nimmer meer zou verlagen tot deze gedegenereerde vorm van aquariumvisserij.

Hoe anders zou deze dag verlopen. Harry haalt mij met de auto van het Station en al snel zitten we achter een Twents bakkie koffie. Ook een balletje gehakt gaat er wel in. De, in mijn ogen, wat kunstmatige visserij spreekt mij niet bijzonder aan. Liever zie ik vis toch "au naturel" zwemmen en moet ik meer moeite doen om de vis te zoeken. Hier wéét je dat ze er zitten; letterlijk kruiwagens vol!
Zijn ze daarom makkelijk te vangen? Niet per sé natuurlijk. Zeker niet als ik naar de vangsten om mij heen kijk. Gelukkig zijn er meerdere vijvers en hebben wij het geluk in de niet afgehuurde Grote vijver te mogen vissen met ook al weer de Grotere forellen. Het is hier zéér rustig godzijdank! Slechts één andere visser zit hier een flink eind verderop en zo blijven we dus verschoond van kantoor- en ander volk wat vissen verwart met het drinken van veel flesjes bier en bijbehorend gebral. Brrr!

Kortom: ik ken forellen meer van achter een plastic folieverpakking en in gerookte toestand dan in zwemmende staat. Tijd om daar iets aan te doen.

Voor deze middag heb ik een vliegenhengeltje #3 meegenomen, een mooi licht stokje.
Als ik Harry's verhalen hoor over de kracht van die grote forellen dan kon dat wel eens een tikje aan de lichte kant zijn. Ik merk het wel. Ik vis liever wat aan de lichte kant dan te zwaar waardoor een vis nauwelijks kan laten zien wat 'ie waard is.

Aan mijn leader bungelt vandaag een door Harry vervaardigde microspinner, bladmaat 14 mm. Deze gaat vandaag door mij getest worden. Ik ben benieuwd of er goed mee is te werpen met een drietje en ook of de leader niet te veel kinkt. Beide zaken blijken mee te vallen en na de eerste worpen worden we dan ook beloond met....een E-NOR-ME bak regen over ons heen. "Hier ben ik niet voor uit Amsterdam gekomen!" denk ik en vis gewoon door zolang het kan. Pas als de bliksemflitsen ons om de oren slaan lijkt het me verstandiger aan de koffie in de kantine voorrang te geven.

Koffie op? Da sta ik alweer buiten om te kijken wanneer het weer veilig is; ik wil geen moment van de kostbare vistijd te verspillen!
Harry en ik lopen door wat lichte regen naar de hengels toe en vissen door.
In no time voel ik weerstand, buigt de hengel diep door en.... @#%$@! blijkt vrijwel m'n hele leader verdwenen! Wat een knal zeg; dat belooft nog wat!

Ik repareer m'n leader met een stuk 16/00, knoop een nieuwe microspinner aan en sta even later alweer met een kromme hengel. Een mooie forel, zo'n 45 centimer, vecht voor wat 'ie waard is. Dat is héél wat. 't Lijkt of ik een klein karpertje op anabole steroïden aan de hengel voel trekken! Ditmaal weet ik de zaak heel te houden en kan de vis na een paar minuten landen.

We vissen door en vóór de regen is opgehouden ligt er nog een forel in het net; 60+ blijkt later en een derde volgt ook nog. Wát een middag en wát een sterke vissen!

Om een uur of vijf stoppen we er mee. Harry maakt thuis de forellen schoon en ik krijg een al eerder gerookt exemplaar mee. Die is inmiddels geconsumeerd en smaakte heerlijk!

Harry, bedankt voor deze topdag! Het was leuk je ontmoet te hebben. De volgende keer gaan we "wild" vissen, o.k?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten