vrijdag 15 oktober 2010

in de schaduw van de Watertoren...


Na gisteren een zéér grauwe en regenachtige dag te hebben uitgezeten was vanochtend het zonnetje er even
weer.
Welliswaar door een donker en woestbewolkte lucht heen, maar toch!

Ik had tijd om te vissen. Desnoods riskeer ik in zo'n geval een nat pak om een visje te vangen.

Vandaag besluit ik naar Dirksland te fietsen. Daarachter ligt een haventje waarover ik goede verhalen heb
gehoord. Snoek en baars wordt er goed gevangen. Inmiddels is ook de roofblei hier goed vertegenwoordigd.
Ik heb ze al zien jagen met forse v-sporen en grote klappen van hun staart

Ook hele scholen kleine roofblei zag ik vorige week. Wat een machtig gezicht; zo klein als ze zijn...nú al zijn het miniatuur-rooftorpedootjes! Zilveren schichten die al snel tot de schrik van menig klein visje zullen uitgroeien.

Voor ik ga vissen doe ik even de hengelsportzaak van Dirksland aan, gelegen aan de voet van de Watertoren.
Graag wil ik nog wat meer kennis van het eiland en de vismogelijkheden opdoen en ook kom ik terug om er wat Hornetplugjes te kopen die ik er vorige week zag. Het was me al opgevallen dat deze zaak een opvallend groot en goedgekozen assortiment aan kunstaas aanbiedt. Dat is ook niet zo verwonderlijk, ontdek ik later; de eigenaar zelf is een fantiek roofvisvisser die met aanstekelijk enthousiame over z'n passie vertelt

Ook Huib die vanmorgen in de zaak staat is méér dan een verkoper. Ook hij is een gepassioneerd visser en jaagt graag op baars. Ik krijg een stoel aangeboden en koffie. Echte ouderwetse pepernoten zijn er ook. Die laatste heb ik zó lang niet meer gezien dat ik ze in eerste instantie niet herken en denk dat ze voor de hond zijn. Als ik ze eenmaal geproefd heb ben ik er niet meer bij weg te slaan.

We wisselen ervaringen uit, bewonderen elkaars hengeltje en testen wat klein kunstaas in de testbak (!) die buiten staat opgesteld. Michel, die er ook bij is, demonstreert wat favorieten en geeft mij een paar kleine
kunstaasjes. Het ene is een soort geel torretje wat een échte killer moet zijn, het andere een aasje voor het verticalen, verzwaard met tungsten en prachtig afgewerkt. Ik ben er erg blij mee. Nogmaals zéér bedankt Michel!

Hoe gezellig dan ook, uiteindelijk moet er toch gevist worden.

Het weer buiten was al grauw bij mijn vertrek uit Battenoord maar heeft zich nu getransformeerd tot iets wat totaal omgekeerd evenredig is met het klimaat binnenin hengelsportzaak "de Watertoren; koud en nat. Bah!

Mijn vuurrode regenbroek, waar ik onlangs al een paar woorden aan vuilmaakte is niet mee en en de jas kan hier ook niet tegenop. Huib heeft gelukkig een ruim assortiment regenkleding hangen en een kwartiertje later verlaat ik geheel in stijl en waterdicht het pand.

Dankzij de uitstekende uitleg met behulp van Google Earth en de getekende kaartjes van Huib vind ik moeiteloos mijn bestemming; de Sas van Dirksland; een pittoresk en onlangs geheel gerestaureerd sluisje en inmiddels een monument.


Het kleine ratelplugje en het nieuwe gele torretje leveren hier niet op. Als ik later het Behr mini-shadje maar weer eens inzetlukt het wél; een klein snoekbaarsje komt even boven water kijken. Daarna volgen nog een aantal baarzen. Zeven rovers vang ik. De roverhoofdman komt heftig protesterend en kopschuddend boven water. Mooi hoor!

Dan vang ik nog zo'n mooie gestekelde glasoog en dan wordt 't tijd. Ik heb vanmorgen mijn brood vergeten en dat begint te knagen.
De locale cafetaria biedt uitkomst. Een patatje smaakte zelden zo goed. Brandsstof voor de fietsmotor.

Op de terugweg nog even langs de Watertoren.  Er zijn wat plannen gemaakt voor morgen. Benieuwd of dát gaat lukken; het dak van de caravan wordt de hele avond al betrommeld door het grote regenmonster...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten