vrijdag 26 november 2010

avonturen met de chubby darter....


Met laatste winter nog vers in het geheugen dacht ik dat het zinvol zou kunnen zijn wat échte verticaalplugjes in huis te halen. Mocht het weer ijsvissen worden dan ben ik voorbereid!

Mijn begerig oog viel op de Chubby darter van Salmo ; een 5 cm lang en 9 gram zwaar (snel)zinkend plugje.
Het dient met felle tikjes omhoog gevist te worden en vertoont dan inderdaad een prachtige nerveuze actie.
Ook is er een rateltje ingebouwd.

Schreeuwerige Amerikaanse reclamefilmpjes beloven tópvangsten: "If nothing else catches fish, the Chubby darter will!"
Met iets realistischer verwachtingen heb ik mijzelf laatst een klein bergje Salmo's aangeschaft waaronder een klein dozijn van dit supervangend monstertje.

Vanmiddag was het dan zo ver; aan het einde van de middag er nog even uit. Een frisse wind deed mij betreuren dat ik mijn warmere muts niet had meegenomen. Een snijdend windje snelde mij vanaf het water tegemoet. Het eerste ijs zag ik in de sloten.

Eerst de traditionelere aasjes geprobeerd; het shadje en de worm. Ondanks zorgvuldig mijn plekjes afvissen kreeg ik geen teken van leven.  Met de eerder genoemde Salmo-reclameslogan in het hoofd werd er een Chubby darter aan het dunne dyneemalijntje gebonden. Géén staaldraadjes dit keer; ik wil de dansende actie van dit plugje ten volle benutten. Ik bewonder de glijdende actie eerst op een diepte waar ik het plugje nog kan volgen, dan mag het de diepte in; doe je ding!

Helaas is het bij een oefening gebleven, na de zonsondergang werd het snel kouder. De baarzen hadden er vandaag geen zin in maar het plugje gaat zaken doen; daar ben ik van overtuigd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten